9 NordØstkysten
NordØstkysten
- Redningsstier - Kåse, Skær og Strandenge
Den bornholmske kystlinje er, hvis man går minutiøst til værks med opmålig af kåse og skær 158 kilometer lang.
På grund af det som regel uvejsomme terræn har det tidligere været vanskeligt at færdes langs kysten i et motoriseret køretøj.
Nu er det imidlertid sådan, at bilismen først tog fart her på øen efter den første verdenskrig, og det var begrænset hvor mange biler, der skulle passere en vejstrækning hver dag, så fortidens hulveje kendte man fortsat i begyndelsen af 1900-tallet.
Langs kysten kunne man dog færdes til fods langs redningsstier, og hele kysten rundt var der udpegede Strandfogeder til at tage sig af eventuelle vrag og ilanddrevet vraggods.
Den 3. juni 1938 blev strandvejen mellem Allinge og Rø samt fortsættelsen Gudhjem-Svaneke indviet.
Men på grund af de naturskønne forhold omkring Bokulklippen kæmpede nogle gudhjemboere "med næb og kløer" imod forslaget til linjeføringen fra Helligdommen langs kysten over kløften ved Storefos, Bobbeå og videre gennem Bokul over Holkadalen til Gudhjem.
Kampen imod vejens etablering tabte man, og i 1957 kunne Bornholms Amtsråd indvie et på det tidspunkt imponerende bygningsværk således, at man som bilist kunne køre turen fra Sandvig til Svaneke og hele tiden have havudsigt!
Vejen er ikke nævneværdigt ændret siden da ud over at have fået cykelstier "påklistret" i begge sider.
Ved indvielsen af den første del af projektet i 1938 kune man gøre op, at man havde flyttet 140.000 m3 jord, sprængt 25.000 m3 klippe bort, etableret 27 broer og gennemløb, og der var præsteret mere end 110.000 "arbejdsmanddage".
Derudover havde sognekommunerne leveret 25.000 m3 håndslåede paksten og ligeledes 18.000 m3 håndslåede skærver!
Nyd NØ-kystens mange forskelligartede landskaber, natur og kultur fra dette velnok landets smukkest beliggende vejanlæg.
På sensommerdage med frontpassager kan der ud over havet ses såkaldte skypumper. Tryk her for at læse mere om disse meteorologiske fænomener.