Forside
Velkommen
  
Søg
  
GPS
  
Bornholm i dag
  
Kort
  
Litteratur
  
Webmaster
  
Lektør
Søg Sitemap PrintBookmark og Del
Du er her: Velkommen :: 17. Alm. Sprækkedale :: 241. Alminding Station
1. Rønnes undergrund
2. Sandflugtsskoven
3. Hasles undergrund
4. Ringebakkerne
5. Slotslyngen
6. Hammeren
7. Nordbornholm
8. Istidslandskabet
9. NordØstkysten
10. Bondelandet
11. Østkysten i fiskjed
12. I Pelles fodspor
13. Den baltiske Issø
14. Smålyngen
15. Højlyngen
16. Alm. Gammelskov
17. Alm. Sprækkedale
Kort
238. Rømersdal
239. Ekkodalen
240. Ørsteds Kilde
241. Alminding Station
242. Alminding Savværk
243. Fuglesangsrenden
244. Trandberg
245. Jægergrotten
246. Vallensgårdsskov
247. Dronningestenen
18. Alm. Bakketoppe
19. Østre Indlæg
20. På Vallen
21. Vestre Indlæg
22. Israndslinier
23. I Myrene
24. Middelalderbyen
25. Øens årmillioner

 
Almindingen Station 2000
tryk paa billede for stort
-retur ved "tilbagepil"/
(Alt + venstre pil)
Alminding Station 2000
 
Plantegning over Almindingen Station. DBJ-bogen
 
Almindingen Station i stregtegning fra DBJ-bogen
 
Almindingen Station fra DBJ: Historien om jernbanerne paa Bornholm
 
Spejdere paa Almindingen station. DBJ-bogen
 
Biler foran Almindingen Station omkring 1930. DBJ-bogen

Almindingen Station - Skovtursbanen

UTM 0494091 / 6107014
 
Almindingen Station er en lokalitet, der tidligere var kendt blandt lokale og tilrejsende, men som i dag er et privat fritidshus.
 
Og sådan er det tit med bornholmske initiativer. Alt nyt skal forberedes lang tid i forvejen. Når det så er etableret varer det sjældent længe, inden det igen udlever sin eksistensberettigelse, og således også jernbanedriften på Bornholm.

Almindingen Station fra Jernbanebogen DBJ

I en ny bog fra 2007: "DBJ -Historien om jernbanerne på Bornholm", udgivet af Bornholms Museum, er den bornholmske jernbanehistorie beskrevet, og der er blevet plads til både billeder og tekst om dette stykke almindingenshistorie.
 
Men, også i Svend Lund-Pedersens bog "Med dampen oppe" fra 1989 er der mange spændende oplysninger om denne historie, og bl.a. følgende uddrag er hentet fra bogen:
"Bornholm er det eneste sted, hvor man har haft en "ren" skovtursbane, og det var jernbanen mellem Aakirkeby og Almindingen.
 
Den blev åbnet for trafik den 16. maj 1901, og da Almindingen-Gudhjem jernbane åbnede den 27. juni 1916, blev Almindingen Station et knudepunkt de første år.
 
Det skyldtes bl.a., at Gudhjem-banen blev bygget med kraftigere skinner end strækningen mellem Aakirkeby og Almindingen. Det havde været nødvendigt, fordi man havde valgt at føre Gudhjem-banen direkte fra Almindingen til Christianshøj, en linieføring, der betød en meget stærk stigning på 15 o/oo.
 
Der måtte derfor også anskaffes kraftigere materiel, og de store dampmaskiner trykkede betydelig mere på sporet end maskinerne på Nexø-banen. Derfor kunne togene fra Gudhjem ikke køre igennem til Aakirkeby, men man måtte skifte lokomotiv.
Fra Almindingen blev vognene trukket til Aakirkeby af Danmarks mindste privatbanelokomotiv, kaldet "Bukken".
 
Almindingen station havde postekspedition, og der var en del post fra skovvæsenet, savværket, træskofabrikken, Højskolen, gårdene og den lille bebyggelse".
Stationen blev nedlagt, da jernbanedriften mellem Aakirkeby og Gudhjem ophørte i august 1952. Stationen er i privat eje, og man bør respektere, at der ikke er offentlig adgang.
 

Siderne er bygget i en WEB123