Forside
Velkommen
  
Søg
  
GPS
  
Bornholm i dag
  
Kort
  
Litteratur
  
Webmaster
  
Lektør
Søg Sitemap PrintBookmark og Del
Du er her: Velkommen :: 24. Middelalderbyen :: 333. Jernbanen
1. Rønnes undergrund
2. Sandflugtsskoven
3. Hasles undergrund
4. Ringebakkerne
5. Slotslyngen
6. Hammeren
7. Nordbornholm
8. Istidslandskabet
9. NordØstkysten
10. Bondelandet
11. Østkysten i fiskjed
12. I Pelles fodspor
13. Den baltiske Issø
14. Smålyngen
15. Højlyngen
16. Alm. Gammelskov
17. Alm. Sprækkedale
18. Alm. Bakketoppe
19. Østre Indlæg
20. På Vallen
21. Vestre Indlæg
22. Israndslinier
23. I Myrene
24. Middelalderbyen
Kort
330. Kilder
331. Skagelfaldet
332. Aa kirke
333. Jernbanen
334. Kongens mark
335. Jættedal
336. Grødby
337. Ugleenge
338. Bronzealder-bygden
339. Gaggagården
25. Øens årmillioner

 
Bogen om De bornholmske Jernbaner
 

tryk paa billede for stort
-retur ved "tilbagepil"/
(Alt + venstre pil)

 
Aakirkeby station i 1960erne
 
Aakirkeby jernbanestation
 
Granit og balkesandsten
 
Stationen, granit og komstadkalk
 
Husbrand på Stationsbygningsgavl

Jernbaneknudepunktet

UTM 0494906 / 6103061
Aakirkeby Station 1901
 
Jernbanedriften på Bornholm er forbilledligt omtalt i bogen "DBJ Historien om jernbanerne på Bornholm", udgivet af Bornholms Museum i 2007.
 
I denne bog kan man bl.a. læse, at de første tanker om en jernbane på Bornholm opstod i foråret 1875.
 
Der blev indkaldt til et offentligt møde på rådhuset i Aakirkeby for at diskutere muligheden for en jernbane mellem Rønne og Svaneke, og ifølge Bornholms Avis deltog næsten 500 mennesker i mødet.
 
Men, selvom man allerede i 1847 havde startet på jernbanedriften mellem København og Roskilde, var tiden endnu ikke moden til sådanne initiativer på Bornholm, og planerne løb ud i sandet.
 
I 1890 gjorde man et nyt forsøg, idet der blev nedsat et udvalg af såkaldte "fremtrædende bornholmere", der skulle arbejde på at forberede en jernbane fra Rønne til Nexø.
 
Men, mange vrangvillige bornholmere var imod, og der blev indsamlet underskrifter mod jernbanen!
 
Trods al modstand, var udvalget i foråret 1897 nået så langt, at man kunne gå i gang med at projektere en bane fra Rønne til Nexø over Aakirkeby og en skovtursbane fra Aakirkeby til Almindingen.
 
12. december 1900 blev Bornholms Jernbane indviet, og 31. maj 1901 blev skovtursbanen taget i brug.
 
Arkitekten på strækningen Rønne - Nexø var Mathias Bidstrup, og i Bornholms Avis fra marts 1900 fortalte han om sine tanker med Aakirkeby statioonsbygning:
"Aakirkeby station ... opføres af røde mursten med huggen sokkel og hugne vinduesbaand af granit. Fra sokkelen og op til vinduet er lavet en brystmur af cementsten fra Risgård-bruddet i Aaker. Taget er belagt med almindelige røde tagsten.
De bornholmske husbrande, der er karakteristiske for bornholmske bygninger og som følge deraf fanger alle fremmede arkitekters opmærksomhed, er gennemført for alle hovedstationers vedkommende.
Bygningens karakter kan vel nærmest angives ved at sammenligne den med en af stuelængerne på en af de store bornholmske gårde".
 
I 25 år talte man om at anlægge en jernbane på Bornholm. I 1900 åbnede den første bane til Nexø. I 1913 den anden til Sandvig og i 1916 den tredje fra Almindingen til Gudhjem.
 
I 1952 blev den tredje nedlagt efter 36 års virke, i 1953 den anden efter at have kørt i 40 år og den 28. september 1968 den første efter knap 68 års virksomhed!
 

Siderne er bygget i en WEB123