Forside
Velkommen
  
Søg
  
GPS
  
Bornholm i dag
  
Kort
  
Litteratur
  
Webmaster
  
Lektør
Søg Sitemap PrintBookmark og Del
Du er her: Velkommen :: 10. Bondelandet :: 101. Jernbanen
1. Rønnes undergrund
2. Sandflugtsskoven
3. Hasles undergrund
4. Ringebakkerne
5. Slotslyngen
6. Hammeren
7. Nordbornholm
8. Istidslandskabet
9. NordØstkysten
10. Bondelandet
Kort
100. Kobbeå - Stavehøl
101. Jernbanen
102. Østerlars Kirke
103. Lens Klint
104. Nybro - Østerlars
105. Risen
106. Bøgebjerg
107. Kløvedal
108. Skrulle
109. Østermarie
110. Glappe
121. Brændesmark
122. Louisenlund
123. Sorte Muld
11. Østkysten i fiskjed
12. I Pelles fodspor
13. Den baltiske Issø
14. Smålyngen
15. Højlyngen
16. Alm. Gammelskov
17. Alm. Sprækkedale
18. Alm. Bakketoppe
19. Østre Indlæg
20. På Vallen
21. Vestre Indlæg
22. Israndslinier
23. I Myrene
24. Middelalderbyen
25. Øens årmillioner

 
Snesmeltning ved Stavehoel
tryk paa billede for stort
-retur ved "tilbagepil"/
(Alt + venstre pil)
Jernbanebroen fra Oest
 
Jernbanearbejdere med trilleboer
Sort/hvide billeder fra "Med dampen oppe".
DBJ-togstraekninger
 
Stavehoel trinbraedt

Jernbanebro over Kobbeaaen - fra vest
 
Ramsloeg mellem broens brolaegning

Gudhjenm station - nu museum
 
Togafgang fra Gudhjem Station
 
Kort paa stationsdoer

Sort/hvide billeder fra "Med dampen oppe".
           

Jernbanen over Stavehøl

UTM 0498281 / 6114873
 
"Med dampen oppe" er titlen på en bog fra 1989 af Svend Lund-Petersen med historien om jernbanen fra Aakirkeby til Gudhjem.

Jernbaens forloeb over Kobbeaaen ved Stavehoel i 1930'erne

Den blev indviet den 27. juni 1916, men allerede den 18. august 1952 kørte de sidste tog med rejsende på Gudhjem-banen - og det var elever fra Statsskolen, der havde været på udflugt i Gudhjem. 

36 år fik banen altså lov til at leve, og når man tænker på, i hvor høj grad man havde haft folk i gang med at ændre på det kuperede istidslandskab, synes levetiden at have været noget kort.

Hestetransport af jord fra udgravninger ved Agerby

Umiddelbart vest for vandfaldet ved Stavehøl kan man opleve et smukt broanlæg i fint tilhuggede kvadrer i rødlig bornholmsk gnejs.

Tilsvarende broer med jernbanedæmninger er bygget over Melstedbæk ved Gadegård, tryk her og Kelseåen ved Frigård, tryk her

På strækningen fra Gudhjem til Almindingen station i Ekkodalen ønskede man bygget fire stationer i Gudhjem, Østerlars, Østermarie og Åløse samt trinbrætter ved Christianshøj og Stavehøl.

Af 43 indsendte forslag valgte man et projekt, der var indsendt af arkitekterne Kay Fisker og Aage Rafn.

Stationsbygningen i Oesterlars

De lignede ikke ikke andre stationsbygninger, og valget af dette projekt gav anledning til megen kritik fra beboerne, der betegnede stationerne som store røgerier.

Eftertiden må have lov til at begræde den manglende forudseenhed, man havde i de besluttende organer til at kunne finde genanvendelse for jernbanetraceet som vandre- og cykelstier mellem de i dag hensygnende stationsbyer.

Jernbaneskinner pilles op ved Oestermarie


Fra Stavehøl er det dog muligt på cykel at komme til Østerlars på banelegemet, selvom det er forlagt ved Kirkebogård, og i skoven cykler man på banen både ved Hareløkkerne og ved Christianshøj.

 

Siderne er bygget i en WEB123